Istoric Promex

Anii 1924-1948

 

1924

Inceputul anului 1922Lucrările de amenajare s-au încheiat la mijlocul anului 1924, festivitățile de inaugurare având loc în data de 21 octombrie 1924, cu o largă participare a constructorilor francezi și a reprezentanților altor instituții de profil din țara.

Mijlocul anului 1924

Deși utilajul francez cu care era înzestrată tehnic, întreprinderea era oarecum depășit din punct de vedere tehnic a putut asigura, până în anul 1928, un anumit nivel de prosperitate a Societății franco-române, beneficiile și capitalul investit crescând aproape în progresie
În 1929 se dau în folosință un atelier de cazangerie și un pavilion administrativ.
Se executau reparații de locomotive, aproximativ 80 locomotive pe luna. La înființare activau 344 de muncitori.
 

1934

În perioada crizei, în Societatea Franco-Română de material de drum de fier S.A. activau 468 de muncitori.

4 promex 1934

 

1937

Statisticile vremii arătau că, în Brăila, existau 254 de întreprinderi, cea mai importantă fiind Societatea Franco-Română unde activau 868 de muncitori și funcționari.

6 5

 

1940

7Societatea Franco-Română de material de drum de fier S.A. are un număr de 1.376 lucrători și produce locomotive, corpuri de nave, prese de ulei, vane sau asigură întreținere și reparații. S-a dat în funcțiune Fabrică de muniții și materiale de război ce producea îndeosebi branduri și diferite tipuri de mine. Societatea Franco-Română de material de drum de fier S.A. fuzionează cu Societatea „€œPhoebus”, Turnătoria de Fier și Fabrică de Mașini din Oradea.

 

1942

8 Societatea Franco-Română de material de drum de fier S.A. participă la înființarea societății anonime Regia Metalurgica Brăila împreună cu Statul Român prin Ministerul Apărării Naționale, Subsecretariatul de Stat al Înzestrării, Creditul Național Industrial și Bancă Românească, conform Decretului Lege Nr. 1494 din 11 mai 1942.

 

1948

Până la naționalizarea din anul 1948 societatea participă la înzestrarea de război a țării, obținând importante beneficii; în acest an existau 1.798 de salariați (6 tehnicieni, 5 ingineri, un funcționar superior, 419 funcționari inferiori, 733 lucrători calificați,
calificați, 468 lucrători necalificați, 159 diverși salariați etc.), fiind în continuare cea mai importantă întreprindere din oraș.

9

Societatea Franco-Română de material de drum de fier S.A. își încetează activitatea sub această denumire, ea fiind preluată de către stat și înmatriculată sub numele de Întreprinderea „PROGRESUL” Brăila.

La începutul anului 1949, Întreprinderea a€œPROGRESUL” își schimbă denumirea în Grupul Mecano-Naval „Progresul” Brăila, prin contopirea ei cu o serie de întreprinderi mai mici: „R.N.”,”€œEnergia”, „Viitorul”, a€œNava Rosie”, „€œDanubiul și Metinov”.

Pe lângă reparația locomotivelor, în noua întreprindere se fabricau mașini alternative cu aburi de 900 C.P., mașini și instalații auxiliare pentru dragările de mine, vinciuri pescărești, șalupe de viteză, motoare navale, turbine de aburi, geamanduri luminoase, caldări navale și de uscat etc.